زندگینامه هنرمندان

زندگینامه هنرمندان جهان

زندگینامه هنرمندان

زندگینامه هنرمندان جهان

میکل آنژ

میکل آنژ
میکل‌آنژ (نام کامل: Michelagniolodi Lodovico di Lionardo di Buonarroti Simone) سال 1475 در شهر کاپریزه در توسکانی متولد شد.
میکل آنژ که پسر یک خدمتکار اجتماعی بود، مدرسه لاتین را گذراند و پس از آن نقاشی را در کارگاه برادران گیرلاندایو (Ghirlandaio) و مجسمه‌سازی را با برتولدو (Bertoldo) که  دانش آموز رسمی دوناتلو بود آغاز کرد.  میکل‌آنژ آموزش های اولیه خود را از استادان بزرگ فلورانس در سبک رنسانس گذراند. از جمله این استادان می‌توان به جیوتو (Giotto)، ماساچو (Masaccio)، دوناتلو (Donatello) و سینیورلی (Signorelli  ) اشاره کرد.  

زمانی که میکل‌آنژ پانزده ساله بوده، توجه لورنزو د مدیچی را جذب کرده و مدیچی از وی برای پیوستن به دانشمندان، نویسندگان و هنرمندانی که در کاخ مدیچی اجتماع می‌کردند دعوت کرد.  این تجربه اولیه و قرار گرفتن در معرض تفکر نو افلاطونی، مفاهیم و ایده آل های او در طول زندگی‌اش را تحت تأثیر قرار داد.

 
میکل‌آنژ که یک مرد واقعی رنسانس بود، در نقاشی، مجسمه‌سازی، مهندس، و شعر استعداد بالایی داشت، اما اولویّت او برای مجسمه‌سازی بود ، زیرا مجسمه‌سازی فرصت‌های متعددی برای الهام و تجلیل از بدن انسان در اختیار او قرار می‌داد.

به عنوان یک مجسمه ساز، میکل‌آنژ کار خود را آغاز کرده و نخستین مجسمه خود را بین سال های 1496 و 1501 در رم ساخت.
در آخرین نقاشی های او ( بین سال های 1541-1550 ) برای کلیسای پائولین ، او دیگر نماینده سبک کلاسیک نبوده و پیشرو مکتب منریسم (Mannerist School) بود.

 نبوغ میکل آنژ، رافائل که کار او خلاصه ای از بهترین نمونه های رنسانس کلاسیک است و پس از آن کورجیو (Correggio) ، تینتورتو (Tintoretto) ، و نقاشان بی شماری دیگر که راه وی را در قرن های بعد ادامه دادند ، تحت تاثیر خود قرار داد.
اولین و احتمالاً تنها نقاشی او بر روی سه پایه ، در حدود سال  1503 ، با نام خانواده مقدس کشیده شد.

زندگی میکل‌آنژ همزمان با یک دوره از قدرت عظیم پاپ بود، و از سال 1505، از زمانی که او قراردادی را برای مقبره پاپ ژولیوس امضا کرد، او تحت فشارهای سیاسی، جنگ ، دستورات پاپ و سفارشات ضد و نقیض بود.

بزرگترین نقاشی او، دکوراسیون کلیسای سیستین به تنهایی بین سال های 1508 و 1512 توسط وی نقاشی شده است. این اثر پر هیبت نشان دهنده صحنه های خلق و عهد عتیق تا داستان نوح بوده و با دریافت جرقه های زندگی توسط آدم از خدا آغاز می شود. این تم های نمادین، که به طور ساختمانی تقسیم شده است، طرحی پیچیده ایجاد کرده که دارای تنوع گسترده و یکپارچگی جادویی می باشد.

در سال 1537 ، میکل آنژ شروع به ساخت آخرین داوری (Last Judgment) در دیوار انتهایی کلیسا کرد. در اینجا ، چشم انداز مجسمه سازی و معماری، جای خود را به چرخش ، فضا و نمایش های تصویری بیشتری از انسان های شکنجه شده داده و نشان دهنده ناخشنودی ، سرخوردگی ، و افزایش شک و تردید مذهبی میکل آنژ است. 
میکل آنژ در سال 1564 در رم وفات یافت و در کلیسای سانتا کروچه شهر فلورانس به خاک سپرده شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.