زندگینامه هنرمندان

زندگینامه هنرمندان جهان

زندگینامه هنرمندان

زندگینامه هنرمندان جهان

یاسمینا رضا

یاسمینا رضا Yasmina Evelyne Agnes Reza  - نمایشنامه نویس، بازیگر، رمان نویس و فیلم نامه نویس متولد 1 می 1959 در پاریس می باشد، پدرش ژان رضا  نیمه ایرانی، نیمه روس و نوازنده غیرحرفه‌ای پیانو و مادرش اهل مجارستان و نوازنده ویلن بود. او در مدرسه "سنت کلوددانشگاه "نانتر" و "اکول ژاک لوکوک" تحصیل کرد.

یاسمینا با بازیگری کار خود را آغاز نمود و در سال 1987، نخستین نمایشنامه خود با نام "گفتگوهای پس از خاکسپاری" را نوشت که با موفقیتی چشمگیر مواجه شد و جایزه مولیر را از آن خود کرد. پس از  "مسخ کافکا" را برای اجرایی از رومن پولانسکی ترجمه کرد و دوباره جایزه مولیر دریافت کرد. ...

 در سال 19944 با نمایشنامه "هنر" به اوج شهرت رسید. این نمایشنامه در شهرهای پاریس، لندن و برادوی اجرا شد. او همچنین به خاطر این نمایشنامه در سال 1998 برنده جایزه تونی شد. او در سال 2003 نخستین رمان خود با نام "حرمان" را منتشر کرد.

مضمون بیشتر آثار رضا درباره روابط هستند، روابط با خانواده، با دوستان و... که همواره با تنش‌های دراماتیک همراه هستند. کاراکترهای اکثر آثار رضا نگران خودشان هستند. وی را موفق‌ترین نمایشنامه‌نویس دههٔ آخر قرن بیستم فرانسه می‌دانند.

از دیگر نمایشنامه های او میتوان به "گذر زمستان"،  "مرد اتفاقی"سه روایت از زندگی"، " یک نمایش اسپانیایی"، " سورتمهٔ آرتور شوپنهاور" و "خدای کشتار" اشاره نمود.

خالق نمایشنامه "گفتگوهای پس از خاکسپاری" خالق رمان و داستان های "اندوه ژرف"ادام ابربرگ"، "سپیده دم، عصر یا شب" و "خوشحال ها خوشحال هستند" نیز می باشد.

او در سال 2005 از سوی روزنامه دی ولت برنده جایزه ادبی "ولت" شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.